Självledarskap - inte bara en ursäkt för att bli mer "produktiv"

Hemma har du det per automatik (hoppas jag, för det är väl inte din partner som styr? eller mamma?). Det är självklart för dig att det är du som bestämmer över dit liv. Visserligen synkar du nog dina planer och drömmar med familj och vänner, för hur kul blir det annars?

Konstigt nog är inte självledarskap självklart på jobbet. Trots att du har många års utbildning och erfarenhet både av ditt jobb, av att samarbeta med andra och har drömmar och mål även på jobbet. Trots att du blivit utvald bland andra kandidater för just din tjänst. Trots att du valt ut din arbetsgivare bland andra.

Olika arbetsplatser kräver olika mycket självledarskap. Hos oss på Iteam kräver vi mycket. Vi vet att det är medarbetaren själv som har bäst potential att kunna ta rätt beslut i rätt tid. Sen tycker jag också att det har med respekt för individen att göra. När jag är i situationer där någon säger till mig vad jag ska göra blir jag faktiskt sur (känslostyrt javisst, men det är ett faktum). Har den här personen inte förtroende för mig? Eller har för vana att försöka kontrollera andra? Då är förmodligen någon av oss på fel plats.

Vad gör då att du kan leda dig själv?

Att du vet vart du vill - på lång sikt.

Att du vet vart VI ska tillsammans, teamet, företaget, organisationen.

Att du vet var din roll slutar och andras börjar (nej, det finns inga knivskarpa avgränsningar).

Att du kan se resultatet av ditt och vårt arbete.

Fråga dig sedan "Vad gör jag just nu?" och "Vad ska jag göra härnäst?". Det är en vanesak och inte samma sak som att bara utföra det som ligger i kalendern, det som andra frågar efter eller det du tänkte på senast. Att gå i kalenderns ledband är en kortsiktigt och slumpmässig väg framåt. Du måste aktivt ta reda på vilka dina viktigaste puckar är just nu - och sedan skapa tid för att jobba med dem. Ingen annan ger dig tiden, den är din att ta (tillbaka).

Hinner du inte med det här?

Då är det svårt att leda både sig själv och andra. Detta är en fälla jag ser många falla i, att inte hinna tänka. Du har hamnat för mycket i detaljerna.

Nu är jag inte här för att hjälpa dig att "blir effektivare" och "jobba snabbare", det blir man nämligen inte av att göra mer av allt, utan mindre. Men du behöver något verktyg för att skriva ner allt du har i huvudet. Det gör att hjärnan kan släppa och användas till mer konstruktivt arbete (att lösa dina verkligen problem). Och du får en bättre överblick på köpet. Och du kan vrida och vända och prioritera, något som inte går när detaljerna fightas om uppmärksamhet i huvudet.

Är det ändå för mycket grejer? En enda lång lista med högt och lågt? Testa att kategorisera efter dina mål eller prioritera enligt Viktigt/bråttom-modellen och släng 50% av det du tänkt att du ska göra. Bara gör det (och berätta för dina kollegor i teamet att du har för mycket att göra och väljer att prioritera bort x, y, z). Lovar, ingen kommer tycka du är lat, utan smart.

Scrollbeteendet - min värsta fälla

Brukar du höra, läsa och ta till dig information, få idéer och sedan glömma bort det? Eller missa att svara på direkta (ibland viktiga!) frågor från kollegor?

Slentriankolla inte slack, mail, nyheter och sociala medier i mobilen. Du har ett ”scrollbeteende” när du använder mobilen, och det leder till att du varken svarar, reflekterar så mycket över eller tar action på det du ser, istället scrollar du snabbt vidare. Jag har inte lyckats ändra mitt beteende mer än marginellt trots att jag varit medveten om det ett tag. Det händer till och med att jag avinstallerar slack och mail på mobilen för att tvingas använda datorn mer - på den beter jag mig nämligen inte likadant. Har du ett bättre tips?

Vad är din värsta fälla?